3 redenen waarom niemand koopt wat je verkoopt
Er zijn een heleboel redenen te bedenken en te beschrijven waarom sommige bedrijven succesvoller zijn dan andere.
Maar heel specifiek zijn er maar 3 belangrijke redenen die ertoe leiden dat succesvolle bedrijven meer verkopen genereren. En waardoor jij mogelijk omzet misloopt!
1: Je hebt je doelgroep niet gedefinieerd.
Ik herinner mijn klanten er voortdurend aan dat als je aan iedereen probeert te verkopen je niemand aantrekt en aanspreekt.
Je bent geen Amazon. Als je het nog geen miljoen keer hebt gehoord, moet je je doelgroep definiëren.
‘Vrouwen’ is niet specifiek genoeg. “Vrouwen van 20-65 jaar” is niet specifiek genoeg. ‘Vrouwen van 20-35 jaar die kinderen hebben’ is niet specifiek genoeg. Het definiëren (en onderzoeken!) van je doelgroep is 1 op 1 marketing. dus als u uw biz of blog serieus wilt laten groeien, DOE HET ALLEEN!
Het definiëren (en onderzoeken!) van jouw doelgroep is marketingstap nummer 1. Dus als je jouw bedrijf serieus wilt laten groeien, DOE HET dan PERSOONLIJK!
2. Niemand weet wie je bent
Bouw je bedrijf en merk op.
Jouw product of dienst, website of persoonlijkheid kan het beste ooit zijn, maar als niemand weet dat je bestaat, dan maakt het niet echt uit.
Een marketingstrategie is niet alleen ‘posten op social media en informatie naar klanten en prospects of vakbladen en regionale websites sturen’
Je moet duidelijk zijn over wie / wat / waar / wanneer / waarom in je marketingactiviteiten.
Wat wil je bereiken – traffic naar je website of showroom trekken? Je e-maillijst laten groeien? Of een fanschare opbouwen via social media? Waarschijnlijk een combinatie van dit alles.
Je moet duidelijk zijn over je bedrijfsdoelen, zodat je jouw marketingactiviteiten kunt afstemmen om die doelen te bereiken.
Doe je dat niet, dan verspil je tijd – en echt, niemand wil tich tijd verspillen. Marketing is een continu proces dat moet worden verfijnd en herhaald. En verfijnd en opnieuw herhaald. Continue leren en verbeteren.
Als je jezelf niet consequent bij de juiste mensen onder de aandacht brengt zul je niet verkopen.
3: Je communiceert je toegevoegde waarde niet
Mensen zijn egoïstisch <- dat is de waarheid. Je moet ze een reden geven om te kopen wat JIJ verkoopt.
Wat levert het hen op? Alleen ‘mooi’, ‘betaalbaar’ of ‘leuk’ zijn is niet genoeg. Uw product of dienst moet echte waarde bieden aan het leven van mensen EN u moet die waarde kunnen overbrengen.
Ik denk dat sommige ondernemers geneigd zijn te denken dat hun producten / diensten echt geweldig zijn en dat andere mensen zullen denken dat ze ook echt geweldig zijn. En dan kopen ze ze … toch? Eh. Kan zijn. Maar eerlijk gezegd maakt het niet uit hoe geweldig JIJ denkt dat je producten zijn … het gaat erom wat je (potentiële) klanten denken.
Vraag jezelf af hoe maak je het leven van je klanten gemakkelijke?
Hoe los je een probleem op? Hoe geef je ze iets dat ze ECHT willen?