Slimme inhakers
Viral gaan met een inhaker, daar droomt iedereen van. Het levert immers veel bereik en rumoer rond je merk op. Maar zo snel als je die roem vergaart, zo snel ben je ‘m ook weer kwijt. De commotie moet daarom nooit een doel op zich zijn, maar een middel om waardevolle connecties met nieuwe volgers aan te gaan.
De belangrijkste voorwaarde voor een inhaker is dat de gebeurtenis of trend waarop je inhaakt, past bij je merk(uitstraling). Ook de manier waaróp je inhaakt, bijvoorbeeld de humor die je gebruikt, moet dicht bij jezelf en je merk liggen. Dan bereik je iets waardevols: je wekt sympathie onder écht geïnteresseerde mensen die bij je merk passen. En dát is wat je wilt. Nieuwe volgers die je inhaker waardeerden maar helemaal niets met je merk hebben, zijn geen blijvers.
Inhakers zijn hero’s
Inhakers zijn de hero content binnen het HHH model (een model om content te plannen en klanten te binden). Met dit soort content probeer je een paar keer per jaar een groot bereik te creëren voor je merk. Je ‘hero’s’ moeten niet alleen een losse prikkel zijn, maar onderdeel van je gehele contentstrategie. En daarom hebben ze altijd een follow-up-plan nodig. Zo kun je een waardevol contact zoeken met nieuwe volgers die je met je inhaker hebt verworven.
Welke haakjes?
Je kunt inhaken op vooraf geplande of jaarlijks terugkerende evenementen en feestdagen. Maar nog vaker wil je natuurlijk meeliften op het gesprek van de dag naar aanleiding van een (onverwachte) gebeurtenis. Je ziet ook vaak dat merken via social media op ludieke wijze op consumenten of op elkaar reageren …
Jan Erik Scheer
23 augustus 2018