De waarde van klantbeoordelingen
Er zijn veel factoren die meespelen in de beslissing van een klant om een aankoop bij jou te doen. Als ik zelf bijvoorbeeld besluit om iets te gaan kopen, vraag ik mijn vrienden meestal om aanbevelingen en doe ik online ‘onderzoek’ naar mijn mogelijkheden. Ook vaak voordat ik naar de fysieke winkel ga of contact zoek.
Dit komt omdat het snel en gemakkelijk is om online informatie te vinden. Je online aanwezigheid kan een enorme impact hebben op het feit of een klant bij je koopt of niet.
Feit is dat de beste marketeers en verkopers van je bedrijf niet je werknemers zijn – het zijn je bestaande klanten. Het vertrouwen van klanten in bedrijven vervaagt.
Klanten vertrouwen op aanbevelingen van vrienden en familie over jouw merk. En bij gebrek aan betrouwbare aanbevelingen vertrouwt 85% van de consumenten op online beoordelingen en zien dit als persoonlijke aanbevelingen. Het is de meest betrouwbare en geloofwaardige bron van ‘reclame’ die er is.
In een onlangs door Hubspot gehouden onderzoek kwam naar voren dat 60% van de consumenten geloofde dat klantbeoordelingen betrouwbaar of zeer betrouwbaar zijn. Dit betekent dat bedrijven die positieve beoordelingen kunnen verzamelen een goede kans hebben om een klant te helpen een aankoopbeslissing te nemen.
Om je merk te laten groeien in de hedendaagse online marktplaats heb je dus blije klanten nodig die positieve beoordelingen geven en hun ervaringen delen om bezoekers naar je website en je winkel te laten komen.
Ander goed nieuws is dat klanten meestal graag willen helpen. Dus aarzel niet om je klanten om een gunst te vragen. Het enige dat je moet doen is vragen en je klanten helpen je verder.
Dus, hoe zorg je ervoor dat je klanten de stralende beoordelingen schrijven die deals helpen sluiten? Hoe zorg je ervoor dat een klant tevreden is en gelukkig genoeg om te vragen naar het soort positieve beoordelingen dat je nodig hebt?
Binnenkort gaan wij hier verder op in.