Jij weet natuurlijk wel dat het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van je klanten, prospects en volgers essentieel is voor het succes van social media marketing.
Daarom is het dus ook belangrijk dat onderzoek naar social media een belangrijk onderdeel wordt van je social media strategie. En is het volkomen logisch als je erover nadenkt: hoe meer je weet over je klanten, hoe gemakkelijker het wordt om inhoud te creëren die inspeelt op hun specifieke behoeften. Er is alleen één probleem: het volume van de berichten en gesprekken op social media is zo groot dat het een bijna onbegonnen taak kan zijn om naar potentieel waardevolle inzichten te zoeken. Geen paniek. Met de juiste aanpak is social media onderzoek goed te doen. Begin eerst met het stellen van de juiste vragen. Stel je voor dat je een autobedrijf bent en wilt weten waar mensen het over hebben als het gaat om nieuwe ontwikkelingen of modellen. Dan kunnen eventuele vragen die je kunt stellen, zijn:
Als je dit allemaal hebt, kun je een lijst maken van de mogelijke woorden en zinsdelen die je volgers zouden kunnen gebruiken om dit interessegebied te bespreken. Hou er rekening mee dat mensen vaak straattaal gebruiken op internet of woorden verkeerd spellen, dus probeer ook enkele randtermen in je lijst op te nemen. Start met het meest relevante platform voor jouw publiek, en gebruik de zoekfunctie om te zien wat mensen zeggen over je lijst met onderwerpen. Bekijk je resultaten en verfijn de lijst. Sluit alles uit dat niet relevant is voor wat je zoekt of geen nuttige informatie geeft. Probeer met je gegevens bij de hand enkele basisvragen te beantwoorden, zoals;
Veel succes! |