Waarom relaties opbouwen het marketinggeheim is waar niemand over praat
Als je een succesvol bedrijf wilt opbouwen, moet je je richten op het opbouwen van relaties met drie belangrijke doelgroepen: je klanten, je beïnvloeders en je concurrenten. Hieronder geef ik een aantal redenen waarom het opbouwen van relaties met deze doelgroepen jouw bedrijf ten goede komt.
Je klanten zullen van je houden
Je zegt misschien tegen jezelf: “Dat is duidelijk. Natuurlijk bouw ik relaties op met mijn klanten. “Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Van al je relaties kan je relatie met jouw klanten de belangrijkste zijn. En het moeilijkst.
Dat komt omdat klanten weten wanneer je niet authentiek bent. Klanten worden al jaren achtervolgd door merken die op zoek zijn naar een snelle verkoop. Maar klanten willen meer dan alleen een eenmalige aankoop. Klanten willen een langdurige relatie met jouw merk en jouw bedrijf opbouwen.
Hoe doe je dat? Je strategie moet tweeledig zijn: luister naar je klanten en begrijp ze en geef ze vervolgens wat ze echt willen.
Voordat ik aan een marketingprogramma of campagne begin – of iets eenvoudigs als een artikel als dit – onderzoek ik mijn publiek. Met wie ben ik aan het “praten”? Wat willen die mensen? Door deze eenvoudige vragen te stellen, kan ik mijn klanten beter begrijpen en begrijpen wat hun behoeften zijn en hoe mijn bedrijf aan deze behoeften kan voldoen.
Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je klanten zich speciaal en gewaardeerd voelen. Dit kun je doen door altijd persoonlijk te zijn en uitingen te personaliseren, speciale geschenken te sturen naar belangrijke klanten en door persoonlijk contact te leggen met ontevreden klanten. Jij wilt toch ook dat je klanten jouzelf en je bedrijf beter kennen? En zodra ze jou kennen, zullen ze je vertrouwen.