Twitter heeft dan wel misschien de hashtag uitgevonden, maar om de betrokkenheid op Instagram te vergroten, is het zinvol om een hashtag-strategie te implementeren.
Instagram-hashtags helpen niet alleen om je inhoud te categoriseren, maar zijn ook een effectieve manier om nieuwe gebruikers te bereiken en de betrokkenheid bij verhalen en berichten te vergroten. En een hoge betrokkenheid bij jouw berichten leidt waarschijnlijk tot meer klanten voor je bedrijf, wat uiteindelijk het einddoel is van alles wat je doet.
Met de juiste tools en analytische Instagram-inzichten kun je het resultaat van je hashtag-prestaties goed meten.
Om er zeker van te zijn dat jouw strategie je zakelijke account ten goede komt, moeten eerst enkele tests worden uitgevoerd en zul je af en toe ook fouten maken.
Doe gewoon onderzoek en vind hashtags in jouw niche of die worden gebruikt door “leiders” in jouw branche die nog niet door miljoenen mensen worden gebruikt. Als er al miljoenen posts aan een hashtag zijn toegevoegd, zullen die van jou waarschijnlijk verloren gaan.
Zodra je tussen de twintig en dertig hebt gevonden om te gebruiken, voeg je ze toe aan je bijschrift of in de reacties. Zoals gezegd, moet je gewoon spelen met de hashtags en verschillende combinaties gebruiken bij elke post om zo nieuwe gebruikers en betrokkenheid aan te trekken.
Instagram heeft de mogelijkheid toegevoegd om hashtags aan verhalen toe te voegen, wat een extreem onderbenutte functie is. Net als gewone berichten, kan een hashtag in een verhaal worden gezocht en worden nieuwe volgers naar je pagina geleid.
Grofweg zijn er drie soorten hashtags.
- Hashtag met merknaam. Deze hashtag is speciaal gemaakt voor je bedrijf. Het kan zo simpel zijn als je bedrijfsnaam of een slogan met betrekking tot je merk.
- Community-hashtag. Dit type hashtag verbindt gelijkgestemde gebruikers. Je kunt er zelf een maken om je community samen te brengen, of je favoriete accounts of die binnen je netwerk doorzoeken om te zien uit welke communities er zijn.
- Hashtags voor campagnes. Deze vaak korte hashtag is gemaakt om een specifieke campagne te vertegenwoordigen, zoals een productlancering, partnership of seizoen. Vaak worden deze hashtags verspreid onder influencers of om toe te voegen aan gesponsorde berichten.
Tip : op Instagram kunnen tien hashtags aan elk verhaal worden toegevoegd.
Er zijn veel soorten hashtags maar het begrijpen van het doel van iedere hashtag is van cruciaal belang voor het ontwikkelen van een effectieve hashtag-strategie binnen je Instagram-marketingstrategie.